در عصر پیشرفت و توسعه سریع فناوری و دسترسی بی سابقه به اطلاعات، شناخت نوجوانان نسل جدید و کشف نوع ذهنیت منحصر به فرد آنها، به عنوان یک زمینه جذاب برای کندوکاو مشخص و مطرح شده است. این تفکرهای پویا و جهانبینی های نوین نوجوانان در دنیای جدید و بسیار متفاوت تر از دنیای پیشینیان، نشانگر تکامل نسل جدید است و الگوهای فکری و رفتاری آنان نیز منعکس کننده همین تکامل میباشد.چشم اندازی از عوامل زیربنایی و مهم این تکامل و ذهنیت جدید نوجوانان به طور مختصر در این مقاله بررسی میشود.
ظهور عصر دیجیتال، شیوه تفکر و نوع پردازش اطلاعات نوجوانان عصر جدید را متحول کردهاست. نوجوانان نسل z که در عصر ارتباطات مداوم و اطلاعات انبوه و گسترده، متولد شده و رشد یافته اند، دارای تسلط بینظیری در فناوری هستند که بر فرآیندهای شناختی آنها تاثیر گذاشته است. سیستم مغزی نوجوانان برای دریافت و پردازشِ مقادیر زیادی از اطلاعات با سرعتی بیسابقه سازگار میشود که این امر منجر به افزایش توانایی های چندوظیفهای آنان و مهارت های اکتسابی در جهتیابی محیط های دیجیتالی پیچیده همچون کار با انواع پلتفرم ها، ربات ها و هوش های مصنوعی شده است.
دسترسی به اطلاعات سنگبنای تفکر نوجوانان نسل جدید شده است. بر خلاف دوره ها و نسل های قبلی که دانش آنها به کتابخانه ها و کتب درسی و معلمان و گاه پدر و مادر محدود میشد، نوجوانان امروزی میتوانند بدون زحمت و تلاش خاصی، از مخزن وسیع و پرحجمی از دانش و اطلاعات، از طریق اینترنت استفاده کنند.این همگانی سازی اطلاعات و دانش و گستردگی آن به نوجوانان قدرت میدهد تا اندیشه های خود را شکل دهند، هنجارهای تثبیت شده را به چالش بکشند و فعالانه در شکل دادن به جریان های اجتماعی مشارکت کنند. دیالکتیک ایجاد شده در بستر فضاهای ارتباطی نوین و به عبارتی فضاهای مجازی، خود عاملی است برای پیشرفت های بعدی دنیا و نیز اظهار اندیشه ها در قالبهای مختلف با در نظر گرفتن سنجشی بر صحت یا عدم صحت آنها!
در زمینه پرورش تفکر انتقادی، عصر دیجیتال محیطی را ایجاد کرده است که در آن نوجوانان در معرض طیف وسیع و متنوعی از دیدگاه ها و جهانبینیها قرار گرفته اند. این مواجهه مستلزم پرورش و آموزش مهارت های تفکر انتقادی است، زیرا آنها یاد میگیرند که در انتخاب منابع قابل اعتماد و مستند و نامعتبر و غیر مستند دقت بیشتری داشته باشند و دست به انتخاب های صحیح تری بزنند. این چابکی ذهنی نوجوانان را برای حرکت در یک مجموعه پیچیده در عصر حاضر مجهز و توانمند میکند.
پلتفرم های رسانه های اجتماعی هم بهعنوان بازتاب دهنده و هم بهعنوان کاتالیزور الگوهای تفکر نسل جدید عمل میکند. نوجوانان یک مرحله مجازی برای بیان خود، تعامل اجتماعی و ساختن هویتهای شخصی جدید ارائه میدهند. با این حال، ماهیت مدیریت شده رسانههای اجتماعی میتواند حس مقایسه اجتماعی اشتباه و چالش هایی برای عزت نفس را نیز تقویت و تشدید و یا تضعیف کند. درک پویایی روانشناختی و جامعه شناختی این پلتفرم ها در درک تفکر ظریف نوجوانان نسل جدید بسیار مهم است. رسانههای اجتماعی بستری را برای ابراز وجود فراهم میکند، ابراز وجودی که نوجوانان در واقعیت خیلی کمتر میتوانند اجرا و عملی کنند.
در زمینه کنشگری و آگاهی اجتماعی نوجوانان نسل z، احساس و توانایی بالایی از آگاهی اجتماعی و تمایل به مشارکت معنادار را از خود نشان میدهند. آنها به سرعت به دنبال اهدافی هستند که با ارزشهای آنها همصدا و همسو میشوند و از قدرت کنش جمعی تسهیلشده توسط پلتفرمهای مجازی نیز استفاده میکنند. این نسل منحصر به فرد، خود را نه تنها به عنوان مصرفکنندگان اطلاعات، بلکه به عنوان عوامل فعال در تغییرات اجتماعی می نگرند که این فرآیند با تمایل آنان به پرداختن به چالش های موجود در جهان پر آشوب هدایت می شوند.
در نهایت، الگوهای فکری نوجوانان و جهانبینی نوین نسل z گواهی بر تعامل پویا بین فناوری، اطلاعات و تکامل اجتماعی است. مشخصه جهانبینی شناختی نوجوانان، سازگاری، تفکر انتقادی و پرسشگری فلسفی، آگاهی اجتماعی، کنشگری اجتماعی و… است. شناسایی و استفاده از پتانسیل ذهنیت جدید و منحصر به فرد نوجوانان ضروری است. زیرا کلید شکلدادن به آیندهای مترقی و توسعه یافته و فراگیر در دستان این نوجوانان نسل جدید است.
پردیس بینالمللی الوند یک موسسه علمی است که جهت ایجاد بستری برای ایجاد و ارتقا توانمندی منابع انسانی و زمینهسازی برای دانشافزایی و اشتراک گذاری دانش تاسیس شدهاست.
تمامی حقوق سایت برای پردیس بین المللی الوند محفوظ است