ارتباط با ما
09146143345

نحوه استخراج مقاله از پایان نامه

نحوه استخراج مقاله از پایان نامه

 

 

شما به عنوان دانشجو، محقق یا استاد دانشگاه، برای پیشرفت در شغل، تحصیل و مشارکت در امور پژوهشی، خواسته یا ناخواسته نیازمند چاپ مقاله در نشریات معتبر داخلی و خارجی هستید؛ اما همانطور که میدانید، نگارش یک مقاله علمی که استانداردهای لازم برای چاپ در این نشریات را داشته باشد، کار راحتی نیست و نیاز به صرف زمان و هزینه زیادی دارد. از این رو یکی از بهترین فعالیت های افراد مرتبط با علم، استخراج مقاله از پایان نامه است. همانطور که میدانید، دانشجویان برای اینکه نشان دهند آماده فارغ التحصیلی از دانشگاه محل تحصیل خود هستند، نیاز به ارائه پایان نامه دارند که در واقع عصاره ماه ها پژوهش و مطالعه در زمینه خاصی از علم است که زیر نظر اساتید مجرب انجام میگیرد که محتوای آن، از ارزش علمی بالایی برخوردار است. پایان نامه اگر خوب نوشته شود، قطعا یک منبع بسیار مناسب برای استخراج مقالات علمی است، اما باید اصول استخراج مقاله از پایان نامه را بدانید.

 

 

گام های استخراج مقاله از پایان نامه

عنوان مقاله:

یکی از بخش های مهم مقاله علمی، انتخاب عنوان آن است. بهتر است عنوان پایان نامه را تغییر دهید، چون پایان نامه حجم وسیعی از اطلاعات را پوشش میدهد و شاید نتواند برای عنوان یک مقاله که از هدف خاصی پیروی میکند، مناسب باشد. عنوان باید مختصر و آموزنده باشد و از عبارات فنی و اختصارات استفاده نشود. عنوان باید در بردارنده چند کلمه کلیدی باشد. سعی کنید در انتخاب کلمات دقت لازم را انجام دهید تا عنوانی جذاب بنویسید. عنوان مناسب میتواند روی خوانندگان و داوران نشریه، تاثیر مثبت بگذارد. (عنوان استاندارد کوتاه و بین 6 الی 15 کلمه است)


چکیده:

یکی از بخش های مهم مقاله، بخش چکیده است. بخش چکیده بصورت خلاصه، نشان میدهد که هدف شما از این پژوهش چه بوده است و چه یافته های جدیدی را ارائه داده اید. در این بخش از اختصارات استفاده نکنید. چکیده یک مقاله، شرح مختصری از چشم انداز و هدف مقاله شماست و این نکته بسیار مهم است که چکیده شرح کوتاهی از تفسیر و نتیجه گیری، ارائه دهد. زمانی که میخواهید از چکیده پایان نامه استفاده کنید، تنها بخش هایی را استفاده کنید که مربوط به موضوع است، افعال به صورت گذشته و ماضی بعید باشد. در چکیده نیاز به منبع نویسی ندارید. (چکیده استاندارد بین 150 الی 250 کلمه است)


مقدمه:

یکی از چالش های مهم در استخراج مقاله از پایان نامه، بررسی جامع ادبیات بخش مقدمه پایان نامه و نحوه مختصر کردن مناسب این بخش برای معرفی به عنوان مقدمه مقاله ژورنالی است. متن مقدمه را به مطالب مربوط به زمینه سوالات و فرضیه های تحقیق محدود کنید. محتوای اضافی یا بخش هایی را که مستقیماً به دانش یا درک خوانندگان از سوال(های) تحقیق خاص یا موضوع (موضوعات) تحت تحقیق کمک نمی کنند، حذف کنید. با توصیف روشنی از سوالات، اهداف یا فرضیه هایی که تحقیقات شما را روشن می کنند، مقدمه را تمام کنید. برای بهتر شدن کار، میتوانید به مقالات مرتبط و جدیدالنشر چاپ شده استناد کنید. (مقدمه استاندارد حدود 2 صفحه است)


روش کار:

این بخش برای آن است که اطلاعات کافی برای اینکه خوانندگان بتوانند نحوه جمع آوری و ارزیابی داده ها را درک کنند، به آنها انتقال دهیم. به جای ارائه جزئیات کامل درباره هر مرحله، خوانندگان را به کارهای قبلی مطالعه شده یا مطالب تکمیلی ارجاع دهید. بخش روش، در واقع نشان میدهد مسئله، چگونه مورد مطالعه قرار گرفته است. (بخش روش معمولا بین 2 الی 3 صفحه است)


بخش نتایج:

در انتخاب تجزیه و تحلیل برای گنجاندن در بخش نتایج، گزینشی عمل کنید و فقط مهمترین موارد را گزارش دهید. اگرچه یک رویکرد بی طرفانه برای جلوگیری از حذف داده های مطالعه مهم است، اما گزارش هر تحلیلی که ممکن است برای پایان نامه انجام شده باشد، در فضای محدود مقاله، مناسب نیست. درعوض، اطمینان حاصل کنید که نتایج مستقیماً برای پاسخ دادن به سوالات یا فرضیه های اصلی تحقیق شما سامان دهی شوند و تحلیل های جانبی را حذف کنید(یا آنها را به عنوان مواد تکمیلی درج می کنید). در شناسایی تجزیه و تحلیل های اولیه، ثانویه و هرگونه اکتشافی طوری بنویسید که هدفتان واضح باشد. این بخش باید به سوال “چه چیزی پیدا کرده اید؟” پاسخ دهد. (بخش نتایج معمولا بین 4 الی 6 صفحه است)


بخش بحث:

مطابق تجزیه و تحلیل و نتایجی که گزارش می کنید، بحث را تنظیم کنید. بررسی کنید که تفسیر و کاربرد شما از یافته ها مناسب است و فراتر از داده ها را جمع نکنید. یک بخش بعنوان بحث قوی، نظر به محدودیت های اندازه گیری و سایر ملاحظات خاص مطالعه باید مورد اجماع، واگرایی و مقایسه با کارهای مشابه قبلی قرار بگیرد. بحث در مورد نتایج بدست آمده است اما نباید بخش نتایج را دوباره تکرار کنید. بخش بحث بسیار مهم است و باید داده های خود را در این بخش ارائه کنید.(بخش بحث میانگین بین 4 الی 6 صفحه خواهد بود)


منابع:

به جای ارائه لیست جامعی از منابعی که در پایان نامه استفاده شده است، فقط مهمترین و جدید ترین منابع (مثلاً از نظر تئوریک جدید النشر) را به ویژه در مقدمه و بررسی ادبیات ذکر کنید. اطمینان حاصل کنید که آثاری که ذکر می کنید به دانش خوانندگان در مورد موضوع خاص و درک و زمینه سازی تحقیقات شما کمک کند. استناد به بررسی ها و متاآنالیزها می تواند خوانندگان علاقه مند را به ادبیات گسترده تری رهنمون کند، در حالی که راهی اقتصادی برای مراجعه به مطالعات قبلی فراهم می سازد. (تعداد استاندارد منابع بین 10 الی 30 رفرنس میباشد)


جداول و شکل‌ها:

اطمینان حاصل کنید که جداول یا شکل های ارائه شده واقعا ضروری و در جای مناسب هستند و محتوای ارائه شده در متن را دوباره عینا تولید نمی کنند. شکل ها و جداول بسیار مهم هستند و میتوانند براحتی هدف شما را با کمترین کلمات به خوانندگان انتقال دهند. (بستگی به موضوع دارد اما معمولا بین 6 الی 8 مورد جدول، نمودار و شکل مناسب خواهد بود)

نکات مهم

استخراج خوب یک مقاله علمی بخش مهمی از پروسه چاپ مقاله است، اما همه چیز نیست. مورد مهم بعدی که معمولا دانشجویان کمتر به آن بها میدهند، انتخاب درست ژورنال هدف پس از استخراج مقاله است. آمار نشان می دهد، بیش از نیمی از مقالات علمی، قبل از اینکه حتی به مرحله داوری برسند، بدلیل عدم تطابق موضوعی بین مقاله و مجله، توسط ادیتور ریجکت می شود که نشان از اهمیت زیاد این موضوع است! لطفا در انتخاب نشریه دقت فرمائید.

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

موسسه علمی پردیس بین المللی الوند
سبد خرید